سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شمیم قدس

 

 

 

تشکیل حزب الله لبنان
اینم از معرفی حزب الله بصورت مفید و مختصر، البته سعی خواهم کرد مطالب تکمیلی تر و یه معرفی مفصل تری از حزب الله تهیه کنم:

در ششم ژوئن 1982 میلادی (16 خردادسال 61) ارتش اسرائیل تهاجم وسیعی را به لبنان آغاز می کند بدون مقاومت چندانی در عرض سه روز تا دروازه های بیروت پیش رفت.

به دنبال اشغال لبنان تیپ محمدرسول الله (ص) سپاه پاسداران به فرماندهی حاج احمد متوسلیان وارد دمشق شدند. علی رغم هماهنگی صورت گرفته حافظ اسد به علت ترس از نفوذ ایران در لبنان از ورود آنها به لبنان جلوگیری می کند. به دستور امام خمینی ماموریت نیروهای اعزامی سپاه تغییر می کند و بجای مشارکت مستقیم در عملیات نظامی تعدادی از مربیان آموزش نظامی و عقیدتی به لبنان اعزام می کند. و در ابتدا 180 نفر از داوطلبین را آموزش می دهند که بسیاری از کادرها و روحانیون فعلی حزب الله از جمله شهید سید عباس موسوی را در بر میگرفت.

از آنجا که مجموعه های اسلامگرا در لبنان متفرق بودند دولت ایران از طریق سفارت خود در دمشق و سپاه پاسداران در بعلبک زمینه را برای گردهمایی و مذاکره نیروهای اسلامگرا فراهم کردند.

پس از مذاکرات اولیه یک کمیته 9 نفره تشکیل شد سپس هیاتی از طرف این کمیته به ریاست سید عباس موسوی به ایران سفر و با امام خمینی دیدار کردند و توافق گروههای اسلامگرا را به ایشان اطلاع دادند. پس از اتمام ماموریت کمیته 9 نفره در زمستان 1361 یک شورای 5 نفره از میان آنان انتخاب شد که ریاست شورا را به عهده گرفت و این شورای جدید "شورای لنبان" نام گرفت ، و در اردیبهشت 1363 نام حزب الله انقلاب اسلامی در لبنان را برگزیدند.

 منابع
بزودی...



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 88/9/3ساعت  7:33 عصر  توسط محمد 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کمپین تحریم کالاهای صهیونیستی راه اندازی شد
    گفت و شنود: فتح: مذاکرات بی فایده است
    یک فلسطینی در جنگ ایران و عراق + عکس
    دوره آموزشی دو روزه صهیونیسم شناسی در آبعلی
    سلسله همایشهای رسالت ناتمام
    آدم های بزرگ متوسط کوچک چطوری هستند؟
    این نمایشگاه هم تموم شد
    فلسطین متدین
    کاریکاتور:جنگ کودک صهیونیستی و کودک فلسطینی
    روابط تاسف بر انگیز شاه و رژیم صهیونستی
    [عناوین آرشیوشده]